Het belang van jou en van de klant

Voor jou als ondernemer is iedere klant heel belangrijk; een incassobureau inschakelen bij wanbetaling is dan ook een stap die niet iedereen graag zal nemen. De reden hiervan is heel eenvoudig; een ondernemer houdt de klant graag vast en is ervan overtuigd dat het inschakelen van een incassobureau ervoor zal zorgen dat de klant niets meer met het bedrijf te maken wil hebben. Je zou er als ondernemer heel gemakkelijk aan voorbij gaan dat een klant niet gebaat is bij een te softe aanpak. Wanbetaling kan namelijk een patroon worden waardoor niet alleen jij maar ook de klant in financieel zwaar weer belandt.

Een faillissement ligt op de loer

Als jij als ondernemer oogkleppen ophebt en doorgaat met het leveren van diensten terwijl de klant achterblijft met zijn betaling ren je zonder meer op een faillissement af. Niet betaald worden voor jouw werk terwijl je wel de leveranciers voor jouw bedrijf moet betalen is op den duur geen haalbare zaak. Een faillissement ligt op dat moment op de loer. Jij wil geen persoonlijke problemen hebben doordat een klant zijn rekeningen niet betaalt. De klant zit waarschijnlijk in een soortgelijke situatie waardoor het een negatieve spiraal is.

Doorbreek de negatieve spiraal

Als jij dan uiteindelijk de stap neemt om een incassobureau in te schakelen wordt de klant op minnelijke manier gedwongen om zijn rekeningen te betalen en schoon schip te maken. Deze klant zal op deze manier ook zijn eigen boekhouding op orde krijgen waardoor een beter overzicht ontstaat. Zo ontstaat er een nieuwe situatie waarbij op financieel gezonde manier zaken kan worden gedaan, en er een goede relatie tussen jou en de klant blijft bestaan. Een incassobureau is dan ook niet zoiets als de boeman inschakelen; het is eigenbehoud voor jou en je klantenkring.